Friday, March 13, 2009

Nghi Tam Flower Market

"Madame! Madame!" Om det inte vore för att alla envisades med att kalla mig madame skulle jag köpa mycket mer.
På andra sidan stora vägen, ligger Hanois stora blomstermarknad. Dit kommer alla stadens blomsterförsäljare varje morgon, lastar sina cyklar fulla och beger sig ut i staden, med siktet inställt på utländska madamer, såna som jag.
Men det går bra att gå till marknaden och handla liljor och solroser och kallor och rosor i mängder själv också. Bara man är riktigt bra på att pruta, på vietnamesiska. För madame verkar vara det enda de kan på engelska.
Det är svårt att smälta in, men om jag går fort och ser bestämd ut, kanske någon tror att jag har bott här länge och vet vad blommorna borde kosta, då kanske någon ropar "Chi oooooooooi!" efter mig i morgon, i stället. Då köper jag direkt.



No comments:

Post a Comment